De Alliantie stimuleert doorstroming
De woningmarkt staat onder druk: de vraag naar betaalbare woningen is groter dan ooit en tegelijkertijd is het aanbod beperkt. Eén van de oplossingen om meer mensen een passende woning te bieden, is doorstroming. Met onze online campagne ‘Past jouw huurwoning nog bij jou?’ maken we huurders bewust van de mogelijkheden om door te stromen naar een andere woning – en zo samen ruimte te creëren voor anderen.
Waarom doorstroming?
Doorstroming brengt een verhuisketen op gang. Wanneer een huurder verhuist naar een woning die beter past bij de levensfase of inkomenssituatie, komt de achtergelaten woning vrij voor iemand anders. De Alliantie stimuleert doorstroming op verschillende manieren. Bijvoorbeeld met de voorrangsregeling voor huurders die de stap zetten van een sociale huurwoning naar een middensegment-, vrije sector- of koopwoning. Zo zorgen we ervoor dat sociale huurwoningen terechtkomen bij mensen die deze het hardst nodig hebben. En geven we huurders de kans om de stap te zetten naar een koopwoning. Op deze manier heeft verkoop een maatschappelijk doel.
Fases van de campagne
De campagne is opgebouwd uit drie fases, die huurders stap voor stap meenemen:
- Bewustwording creëren – huurders aan het denken zetten over hun huidige woonsituatie en informeren over de voorrangsregels.
- Inspireren – met echte verhalen van doorstromers laten zien wat de voordelen zijn en hoe doorstroming bijdraagt aan het oplossen van de woningnood.
- Activeren – huurders activeren om zich aan te melden voor de woning- en projectalert, zodat zij als eerste de kans krijgen zich in te schrijven of een bod te doen.
Fase 1: Bewustwording
In de eerste fase stond bereik centraal. Via advertenties op Facebook, Instagram, Google en YouTube informeerden we zoveel mogelijk mensen over de voorrangsregeling. Met succes: maar liefst 1,5 miljoen mensen werden bereikt. Zo maakten we duizenden huurders bewust van de mogelijkheden die er voor hen zijn.
Fase 2: Inspireren
De tweede fase richtte zich op huurders die al interactie hadden met onze eerste advertenties. Hier kozen we voor storytelling: doorstromers vertelden hun verhaal, en via splitscreens in de video lieten we ook de nieuwe bewoners aan het woord die dankzij de verhuisketen een woning vonden.
van de video’s op Facebook, Instagram, Google en YouTube
klikten vanuit de advertentie door naar Ik zoek binnen onze website
Fase 3: Activeren
In fase 3 brachten we de woningalert en projectalert onder de aandacht. Met de woningalert ontvangen huurders automatisch een melding zodra er een woning beschikbaar komt in hun zoekgebied en binnen hun woonwensen. Het bijzondere: doorstromers die willen kopen zien de woning 3 dagen voordat deze op Funda verschijnt. Dit vergroot hun kans om als eerste de woning te bezichtigen. Bij de projectalert* ontvangen geïnteresseerden een melding wanneer een project in de verhuur gaat. Doordat we bij het aanmelden voor de projectalert vragen of iemand een sociale huurwoning achterlaat, kunnen we doorstromers met voorrang bereiken. De derde fase is pas net gestart met advertenties via social media, maar we zien al dat steeds meer huurders doorstomen. Een duidelijke bevestiging dat de campagne effect heeft.
* De projectalert is nu 2x verstuurd: bij de projecten Brisk & Xylino
voor de woningalert sinds juli 2025
voor de projectalert voor nieuwbouwprojecten Brisk en Xylino
naar middensegment huur (105), vrije sector huur (76) en koop (68) in 2025
Huurders hebben bij ons een streepje voor. Huur jij een sociale huurwoning, maar wil je groter, kleiner of in een andere omgeving wonen? Bekijk of jij net als Rodney voorrang hebt op een middensegment huurwoning.
Huurders hebben bij ons een streepje voor. Huur jij een sociale huurwoning, maar wil je groter, kleiner of in een andere omgeving wonen? Bekijk of jij net als Marlies voorrang hebt op een vrije sector woning.