Nieuws
8-10-2025

De Alliantie stimuleert doorstroming
met online campagne

De woningmarkt staat onder druk: de vraag naar betaalbare woningen is groter dan ooit en tegelijkertijd is het aanbod beperkt. Eén van de oplossingen om meer mensen een passende woning te bieden, is doorstroming. Met onze online campagne ‘Past jouw huurwoning nog bij jou?’ maken we huurders bewust van de mogelijkheden om door te stromen naar een andere woning – en zo samen ruimte te creëren voor anderen.

Waarom doorstroming?

Doorstroming brengt een verhuisketen op gang. Wanneer een huurder verhuist naar een woning die beter past bij de levensfase of inkomenssituatie, komt de achtergelaten woning vrij voor iemand anders. De Alliantie stimuleert doorstroming op verschillende manieren. Bijvoorbeeld met de voorrangsregeling voor huurders die de stap zetten van een sociale huurwoning naar een middensegment-, vrije sector- of koopwoning. Zo zorgen we ervoor dat sociale huurwoningen terechtkomen bij mensen die deze het hardst nodig hebben. En geven we huurders de kans om de stap te zetten naar een koopwoning. Op deze manier heeft verkoop een maatschappelijk doel. 

Waarom deze campagne?

Hoewel de voorrangsregeling al langer bestaat, bleek uit onderzoek dat huurders nauwelijks op de hoogte waren van deze regeling. Daarom startten we met de online campagne 'Past jouw huurwoning nog bij jou?'. Met deze campagne bereiken we de huurders die potentieel kunnen doorstromen. We informeren hen over de mogelijkheden, delen inspirerende voorbeelden en maken de stap naar inschrijving naar een huurwoning of het doen van een bod op een koopwoning eenvoudig en laagdrempelig.

Fases van de campagne

De campagne is opgebouwd uit drie fases, die huurders stap voor stap meenemen:

  1. Bewustwording creëren – huurders aan het denken zetten over hun huidige woonsituatie en informeren over de voorrangsregels.
  2. Inspireren – met echte verhalen van doorstromers laten zien wat de voordelen zijn en hoe doorstroming bijdraagt aan het oplossen van de woningnood.
  3. Activeren – huurders activeren om zich aan te melden voor de woning- en projectalert, zodat zij als eerste de kans krijgen zich in te schrijven of een bod te doen.

Fase 1: Bewustwording

In de eerste fase stond bereik centraal. Via advertenties op Facebook, Instagram, Google en YouTube informeerden we zoveel mogelijk mensen over de voorrangsregeling. Met succes: maar liefst 1,5 miljoen mensen werden bereikt. Zo maakten we duizenden huurders bewust van de mogelijkheden die er voor hen zijn. 

Om deze video te bekijken moet je marketingcookies toestaan.
Om deze video te bekijken moet je marketingcookies toestaan.

Fase 2: Inspireren

De tweede fase richtte zich op huurders die al interactie hadden met onze eerste advertenties. Hier kozen we voor storytelling: doorstromers vertelden hun verhaal, en via splitscreens in de video lieten we ook de nieuwe bewoners aan het woord die dankzij de verhuisketen een woning vonden. 

240.000 vertoningen
240.000 vertoningen

van de video’s op Facebook, Instagram, Google en YouTube

438.905 bezoekers
438.905 bezoekers

vonden via Google de weg naar Ik zoek binnen onze website

30.286 woningzoekenden
30.286 woningzoekenden

klikten vanuit de advertentie door naar Ik zoek binnen onze website

Fase 3: Activeren

In fase 3 brachten we de woningalert en projectalert onder de aandacht. Met de woningalert ontvangen huurders automatisch een melding zodra er een woning beschikbaar komt in hun zoekgebied en binnen hun woonwensen. Het bijzondere: doorstromers die willen kopen zien de woning 3 dagen voordat deze op Funda verschijnt. Dit vergroot hun kans om als eerste de woning te bezichtigen. Bij de projectalert* ontvangen geïnteresseerden een melding wanneer een project in de verhuur gaat. Doordat we bij het aanmelden voor de projectalert vragen of iemand een sociale huurwoning achterlaat, kunnen we doorstromers met voorrang bereiken. De derde fase is pas net gestart met advertenties via social media, maar we zien al dat steeds meer huurders doorstomen. Een duidelijke bevestiging dat de campagne effect heeft.

* De projectalert is nu 2x verstuurd: bij de projecten Brisk & Xylino

5.405 inschrijvingen
5.405 inschrijvingen

voor de woningalert sinds juli 2025

1.126 inschrijvingen
1.126 inschrijvingen

voor de projectalert voor nieuwbouwprojecten Brisk en Xylino

249 sociale doorstromers
249 sociale doorstromers

naar middensegment huur (105), vrije sector huur (76) en koop (68) in 2025

Om deze video te bekijken moet je marketingcookies toestaan.
Om deze video te bekijken moet je marketingcookies toestaan.
Rodney verhuisde met voorrang van sociaal naar middensegment
Rodney verhuisde met voorrang van sociaal naar middensegment

Huurders hebben bij ons een streepje voor. Huur jij een sociale huurwoning, maar wil je groter, kleiner of in een andere omgeving wonen? Bekijk of jij net als Rodney voorrang hebt op een middensegment huurwoning.

Om deze video te bekijken moet je marketingcookies toestaan.
Om deze video te bekijken moet je marketingcookies toestaan.
Marlies verhuisde met voorrang van sociale huur naar vrije sector
Marlies verhuisde met voorrang van sociale huur naar vrije sector

Huurders hebben bij ons een streepje voor. Huur jij een sociale huurwoning, maar wil je groter, kleiner of in een andere omgeving wonen? Bekijk of jij net als Marlies voorrang hebt op een vrije sector woning.